מוזיאון הותיקן ברומא

מוזיאון הותיקן והקפלה הסיסטינית

אוצרות מוזיאון הותיקן והקפלה הסיסטינית

מוזיאון הותיקן ברומא נוסד במאה ה16, מוזיאון הוותיקן הוא אחד המבנים המשמעותיים ביותר ברומא ולצד בזיליקת סנט פטרוס הסמוכה הוא מהווה אתר חובה למבקרים בקריית הותיקן. מוזיאון הותיקן מכיל את אחד מאוספי האמנות הגדולים והמרשימים ביותר בעולם, כאשר השווי שלו מוערך בסביבות ה15 מיליארד יורו. הוא מתפרש על פני 1400 חדרים, גלריות וקפלות והוא מכיל יצירות אומנות הפרוסות לאורך 14.5 קילומטר. מוזיאון הוותיקן הוא בין הגדולים בעולם והוא מחולק ל24 חלקים, אמנם המוזיאון מכיל את היצירות החשובות והגדולות ביותר של אמנות הרנסנס והעת העתיקה אך כיום ישנו גם חלק גדול לאוסף של אומנות עכשווית מודרנית. בין היצירות המרשימות ביותר ניתן יהיה למצוא גם את חדרי רפאל, צייר דגול מתקופת הרנסנס, סט של ארבעה חדרים שכל אחד מהם מציין נושא שונה, המכילים ציורים בטכניקת "פרסקו" שצוירו על ידי רפאל ותלמידיו. חדרים אלו שימשו בעבר כחדרי האפיפיור ומתחם קבלה בארמון אך כיום הם מהווים חלק מהאוסף ונחשבים לאחד משיאי המוזיאון. גולת הכותרת של המוזיאון היא כמובן הקפלה הסיסטינית יצירת המופת של האמן הדגול מיכלאנג'לו שצייר ועיטר אותה במו ידיו.

מידע וקישורים לכרטיסי כניסה למוזיאון הוותיקן? לחץ כאן!

אז מה ניתן לראות במוזיאון הותיקן?

  • הקפלה הסיסטינית
    הקפלה הינה החלק המפורסם ביותר של מוזיאון הוותיקן והיא נמצאת בקומה הראשונה של המוזיאון. הקפלה שאנחנו מכירים היום נבנתה מעל בסיסה של קפלה ישנה בהרבה, קפלה מגנה. היא הוזמנה על ידי האפיפיור סיקסטוס הרביעי בשנות ה70 של המאה ה20 וכך קיבלה הקפלה הסיסטינית את שמה, שכן באיטלקית הוא מבוטא ״סיסטו״. אמנים רבים הוזמנו לצייר את הציורים הפנימיים, כולל סנדרו בוטיצ׳לי, פייטרו פרוג׳ינו, דומיניקו גירלנדאיו, פינטוריצ׳יו וקוזימו רוסלי. באותה תקופה תקרת הקפלה הסיסטינית הייתה שמיים כחולים ופשוטים עם כמה כוכבים פזורים על פניהם. זה היה הבד שמיכלאנג׳לו צייר עליו בסופו של דבר, וסיפק לנו את אחד מיצירות האומנות האייקוניות והמפורסמות ביותר בהיסטוריה. בשנת 1508, כאשר האפיפיור יוליוס השני החליט לשפץ את התקרה, החלק הפנימי השתנה, ולא הושלם. ב-1512 האפיפיור הורה לאמן המפורסם, מיכלאנג’לו, להשלים את התקרה. תחילה מיכלאנג’לו תכנן לסרב להצעה זו. בשל היותו בשיא הקריירה שלו באותה תקופה והוא לגמרי היה בעמדה של לקבל או לדחות כל פרוייקט שהגיע לידיו. תחילה הוא דחה את הפרוייקט של הקפלה הסיסטינית מכיוון שהרגיש שהוא בראש ובראשונה פסל והעדיף שלא לצייר. אך גם בשל העובדה שלא היה לו מספיק ניסיון עם מכחול. על מנת לשכנע אותו, האפיפיור סיקסטוס הרביעי הציע לו שבבניית הקבר שלו, יבצע הזמנה של 40 פסלים. מה שהצליח לשכנע את האמן וארבע שנים לאחר מכן אחת היצירות המרהיבות והייחודיות ביותר בעולם, הושלמה.
    זוהי יצירה מרתקת המכילה 300 דמויות, כולן מחוברות על מנת להמחיש את זמנו של האדם על פני כדור הארץ לפני בואו של ישוע המשיח. כל חלק בתקרה מכוסה, והוא כולל את סדרת התקרה המרכזית, התליונים, הנביאים והאבות הקדמונים.

    הקפלה הסיסטינית

    הקפלה הסיסטינית

    כל אחד מציג חלק מהסיפור הכולל, למשל, מרכז התקרה מתאר סדרה של 9 סצנות, הממחישות את סיפור הבריאה, נפילת האנושות וכן את סיפור נח. מיכלאנג’לו בנוסף, צייר גם אזורים אחרים של הקפלה, כולל יום הדין האחרון. העבודה נמשכה יותר מ4 שנים, בין 1536 ל 1541. מיכלאנג’לו החל לעבוד עליה 25 שנים לאחר שסיים את תקרת הקפלה הסיסטינית והיה כמעט בן 70 כשסיים אותה.
    העבודה זכתה לקבלת פנים מעורבת על רקע אומנותי ודתי. היו שסברו שהציור אינו הולם ברמת העירום שלו ובסגנון השרירי של הגופים שנוצרו. בעוד שהאחרים לא הסכימו עם ההרכב הכללי של האמנים. רק בשנת 1535 החל מיכלאנג’לו ליצור את ״יום הדין האחרון״. שני היצירות הם נכסים יקרים באיטליה, כחלק מהציורים המוכרים ביותר ברחבי העולם. ההיסטוריה והדת המוצגות בקפלה מייצגות את התרבות העשירה של איטליה. היצירה מעוררת השראה והניעה את האמנים הגדולים בהיסטוריה להפיק את היצירות הדגולות שלהם.

  • מדרגות הספירלה
    ברגע שתיכנסו למוזיאון הוותיקן תתקלו בגרם המדרגות הלולייניות המרשים שעיצב ג'וזפה מומו בשנת 1832. כעת, זהו אחד מגרמי המדרגות המצולמים בעולם, והוא מפורסם לא רק בגלל שהוא שוכן בתוך המוזיאון אלא בזכות הגודל העצום שלו. הגרם מחולק לשני חלקים חרוטים בברזל היוצרים סליל כפול, דומה מאוד לסימן הdna שהגיע שנים לאחר מכן.
מדרגות הספירלה ותיקן

מדרגות הספירלה ותיקן

    • התערוכה המצרית הגרגוריאנית
      התערוכה נוסדה בשנת 1839 על ידי האפיפיור גרגוריוס ה-16 והיא מכילה כיום חפצים עתיקים שמקורם במצרים העתיקה אשר נלקחו והובאו ממצרים לרומא ווילה אדריאנה בטיבולי במהלך העידן הקיסרי. חלק זה תופס תשעה חדרים, ומציג מגוון רחב של פסלים מתוכם פסלוני חמר, חפצי ברונזה ורבים אחרים. בתערוכה תמצאו גם חפצים אפיגרפיים, שחזור של הסראפיאום של הקנופוס של וילת אדריאנוס, אוסף קרלו גרסי, תבליטים וכתובות מארמונות אשור ואת ספר המתים המפורסם. אם מצרים העתיקה תמיד עניינה אתכם, זוהי תערוכה שאסור לכם לפספס.
חדר המומיות ותיקן

חדר המומיות ותיקן

    • התערוכה ההיסטורית של הוותיקן ודיוקנאות האפיפיורים
      תערוכה מודרנית במוזיאון הוותיקן, שנוסדה בשנת 1973 והיא כוללת אוסף דיוקנאות של האפיפיורים מהמאה השש עשרה ועד היום. ניתן לראות גם את ה"פאפאמובילים" או האפיפיור-מוביילים, מהעגלות והכרכרות הראשונות ועד לרכבים הממונעים הקטנים שיש כיום.
    • מוזיאון קיארמונטי
      ממוקם באכסדרה שמחברת את ארמון הבלוודר לארמונות הוותיקן, המוזיאון נקרא על שמו של האפיפיור פיוס השביעי (1800-1823). המוזיאון, שנפתח ב-1806, נועד ליצירת מרחב להצגת "שלושת האחיות" יחד: פיסול, אדריכלות וציור. בתערוכה זו מוצגים למעלה מאלף פסלים עתיקים.
    • האגף החדש
      האפיפיור פיוס השביעי (1800-1823) הזמין את האדריכל הרומי רפאל שטרן לבנות את מה שנקרא כיום Braccio Nuovo (אגף חדש) של מוזיאון קיארמונטי. לאחר מותו של שטרן, העבודה נמשכה על ידי Pasquale Belli עד הפתיחה בשנת 1822. האגף החדש נבנה בעקבות החזרת היצירות שהחרים נפוליאון. האגף, הבנוי בסגנון ניאו-קלאסי ומכיל פסלים קלאסיים. לאורך קירות הגלריה תמצאו 28 גומחות המכילות פסלים בגודל טבעי של קיסרים רומים והעתקים רומיים של פסלים יווניים מפורסמים.
    • מוזיאון פיו קלמנטינו
      חלל זה, שנקרא על שם האפיפיור קלמנס ה-14 והאפיפיור פיו השישי, שבין היתר אחראים ליצירת המוזיאון, מורכב מ12 חדרים שונים. כאן תוכלו למצוא את האוספים האפיפיוריים של פסלים קלאסיים, ממצאים מחפירות שבוצעו ברומא ולאציו ותרומות של אספנים ועתיקות. אלסנדרו דורי, מיכלאנג'לו סימונטי וג'וזפה קמפורזה היו אחראים לארכיטקטורה הניאו-קלאסית של הבניין. ב-1797, עם הסכם טולנטינו, נאלצו האפיפיורים לוותר על יצירות מופת במוזיאון ולהעביר אותם לנפוליאון. חלק גדול מהעבודות הללו שוחזרו לאחר תבוסת נפוליאון וקונגרס וינה ב-1815.
    • דירות בורג'יה
      סוויטות של ​​שישה חדרים (חדר הסיבילים, חדר האמונה, חדר האמנויות הליברליות, חדר הקדושים, חדר המסתורין וחדר האפיפיורים) ששימשו למגורים של האפיפיור אלכסנדר השישי. הוא הזמין את ברנרדינו די בטו לקשט את החדרים בציורי קיר במאה ה-19. לאחר מותו, הדירה ננטשה. בתקופת האפיפיור ליאו ה13 הסוויטות נפתחו לציבור.
    • מוזיאון הנצרות
      בשנת 1757, על פי צו של האפיפיור בנדיקטוס ה-14, נוסד המוזיאון הנוצרי של הוותיקן. האוסף כולו נועד לספק תובנה על מורשת האמונה והתרבות של הנוצרים במאות הראשונות לספירה. המוזיאון התרחב בהדרגה וכלל את החדרים הסמוכים, כגון אולם הפפירוסים וחדר ההוקרה.
    • מוזיאון גרגוריאנו פרופנו
      נוסד בארמון האפוסטולי הלטרני על ידי האפיפיור גרגורי ה-16 בשנת 1844, מציג ממצאים של החפירות הארכיאולוגיות האפיפיוריות ברומא ובאזורים הסמוכים לה. כאן ניתן לראות גם אמנות קלאסית מיוון העתיקה ועד לתקופה הרומית הקיסרית המאוחרת. כמו גם פסלים יווניים, עותקים ושחזורים של מקורות יוונים שנעשו במהלך התקופה הרומית ופסלים מהתקופה הרומית הקיסרית.
    • מוזיאון הנצרות של פיוס
      נוסד בשנת 1854 על ידי האפיפיור פיוס התשיעי על מנת לאחסן עדויות לקהילות הנוצריות של המאות הראשונות. אוספים מכנסיות ברומא, פסלים ואפיגרף מקטקומבות רומיות הועברו לשמירה במוזיאון זה. התערוכה מורכבת ברובה מסרקופגים (ארונות קבורה עתיקים) עם דימויים נוצריים מהמאה השלישית עד החמישית והם חולקו על בסיס נושאי לצורכי תצוגה.
    • גלריית לפידרי
      הגלריה ממוקמת בחלק הדרומי של המסדרון הארוך שנוצר כדי לקשר בין ארמון הוותיקן לארמון בלוודר, וכוללת ספריית אבן עם אפיגרף מהמאה ה-1 לפני הספירה והמאה ה-6 לספירה. היא מהווה בית לאוסף הלפידרי העשיר ביותר בוותיקן, הגלריה היא "ספריית אבן", עם יותר מ-3400 "עמודים" המחולקים על פני 48 קירות. התוכן בגלריה נכתב על לוחות, בסיסים, כדים, מזבחות וסרקופגים וסודר לפי נושאים שונים.
    • הלפידריום היהודי
      תערוכה הכוללת כ200 כתובות שהתגלו במהלך חפירת הקטקומבה היהודית בשכונת מונטה וורדה. הקטקומבה, שראשיתה במאה ה-17, נחקרה באופן שיטתי רק בתחילת המאה העשרים. בשנת 1914 הוצגו התגליות בארמון לטראן ובשנת 1963 הן הועברו לוותיקן. האוסף חשוב מאוד ונותן המון מידע על הקהילה היהודית הרומית בין המאות השלישית והרביעית לספירה.
    • הפינקוטקה
      נחנכה בשנת 1932 ונבנתה על ידי האדריכל לוקה בלטראמי עבור האפיפיור פיוס ה10 היא אחת הגלריות החדשות יותר במוזיאוני הוותיקן. הפנקטוקה היא ביתם של 460 ציורים המחולקים בין שמונה-עשר החדרים. האוסף החל ב-118 ציורים שנצברו על ידי האפיפיור פיוס השישי. רק לאחר נפילת נפוליאן הורכבו הציורים לתערוכה ציבורית. האוסף מחולק על בסיס כרונולוגי ותוכלו למצוא יצירות מופת של גדולי האמנים בהיסטוריה של הציור האיטלקי, כמו ג'וטו, פרוג'ינו, רפאל, לאונרדו, טיציאנו, ורונזה, קאראווג'ו וקרספי. בקומה השניה תוכלו לראות את המוזיאון הגרגוריאני האטרוסקי שנוסד על ידי האפיפיור גרגוריוס ה-16 בשנת 1837, המוזיאון האטרוסקי הגרגוריאני היה אחד המוזיאונים הראשונים שהוקדשו לעתיקות אטרוסקיות. כאן תמצאו חפצים שנחשפו במהלך חפירות בערים של אטרוריה העתיקה. כמו גם עתיקות רומיות ואגרטלים פיגורטיביים יוונים.
חדר הפינקוטקה מוזיאון הותיקן

חדר הפינקוטקה מוזיאון הותיקן

    • גלריית שטיחי הקיר
      הגלריה מציגה את אוסף השטיחים של הוותיקן, שנוסדה במאה החמש עשרה כאשר האפיפיורים הזמינו סדרה של שטיחי קיר. הגלריה מציגה את הסדרה הפלמית שמתארת ​​פרקים מחיי ישו המבוססים על ציורים של תלמידיו של רפאל. הגלריה כוללת גם שטיחי קיר מהמאה ה-17 עם פרקים מחיי אורבן השמיני. אחת היצירות היותר בולטות כאן, הן אלה שהוזמנו על ידי האפיפיור ליאו העשירי, המוקדשת לרפאל, הכוללת את מעשי השליחים. החדר מכיל גם שטיח של הסעודה האחרונה שנתרם על ידי המלך פרנסיס הראשון, לאפיפיור קלמנט השביעי ב-1533.
    • אולם המפות
      גלריית המפות במוזיאון הוותיקן הינה גלריה באורך 120 מר הממוקמת בצד במערבי של חצר בללודר. הגלריה מכילה סדרה של מפות טופוגרפיות מצוירות של איטליה המבוססת על רישומים של הגיאוגרף והנזיר איגנציו דאנטי. הגלריה הוזמנה בשנת 1580 על ידי האפיפיור גרגוריוס ה13 כחלק מיצירות אמנותיות אחרות שהוזמנו גם כן. הגלריה הושלמה בשלוש שנים והוא מורכבת מ40 לוחות ועליהם ציורים אשר ממפים את כל חצי האי האיטלקי. כל אחד מהציורים מתאר אזור מסוים ונק' מבט שונה של העיר הבולטת ביותר. ניתן למצוא מפות המתארות את האיזורים המקופים בים הליגורי והטירני ומולם ניתן למצוא איזורים המוקפים בים האדריאטי. לאחר סדרת המפות האיזוריות ניתן למצוא שתי מפות גיאוגרפיות כלליות, איטליה העתיקה ואיטליה המודרנית. כמו גם ניתן לראות מפות המתארות מבט מורחב על ארבעת הנמלים האיטלקיים הגדולים ביותר של המאה ה16: ונציה, אנקונה, גנואה וציוויטווקיה. אולם המפות במוזיאון הוותיקן הינו ייצוג ייחודי של חצי האי האיטלקי בעיקר כי איטליה עוד לא נחשבה כמדינה באותה התקופה. בעתר הביקור באולם המפות, הרימו את ראשכם על מנת להתרשם מהתקרה העוצרת נשימה. יצירותיהם של האמנים המפורסמים צ'זרו נביה וג'רולומו מוזיאנו נמצאות גם הן בתקרה ייחודית זו. התקרה מספרת את סיפורה של איטליה בכמה סצנות ספציפיות ויש המתבלבלים בינה לבין התקרה המפורסמת בקפלה הסיסטינית.
חדר המפות מוזיאון הותיקן

חדר המפות מוזיאון הותיקן

    • חדרי רפאל
      חדרי רפאל מורכבים מארבעה חדרים נפרדים בארמון הוותיקן , כל חדר מדהים עם ציורי קיר עצומים המתארים מגוון סיפורים דתיים ומיתולוגיים. חדרים אלה עוצבו על ידי רפאל וממשיכי דרכו לאחר שמצא את מותו באופן מפתיע בשנת 1520 לפני שהספיק להשלים את כל החדרים במוזיאון. הקירות והתקרות הפנימיים הם סימפוניה של יצירות אמנות מעודנות שכל אחת מהן מרמזת על היבט משמעותי של הדת הנוצרית.
אסכולת אתונה מוזיאון הותיקן

אסכולת אתונה מוזיאון הותיקן

  • חדר קונסטנטין
    החדר של קונסטנטין תוכנן לשמש לקבלת פנים וטקסים רשמיים. יצירות האמנות בחדר זה הושלמו כמעט במלואן על ידי בית תלמידיו של רפאל, תוך ביסוס היצירות על רישומים של האמן הדגול. החדר נקרא על שמו של הקיסר הרומאי הראשון שהכיר באמונה הנוצרית, קוסטנטינוס הגדול, אשר העניק חופש פולחן לקהילה הנוצרית לראשונה. בחדר מיצגים המתארים את תחילתה של הנצרות כדת הרשמית של רומא ואת ניצחונה על הדת הפגאנית. ניתן לראות זאת בציורים המפורסמים של חזון הצל, הטבילה של קוסטנטינוס והקרב על גשר מילביו בו הביס קונסטנטין את צבאו של הקיסר מקסנטיוס.
  • חדר הסיגנטורה
    בחדר זה תמצאו את היצירות המפורסמות ביותר של רפאל, והוא מציין את מעורבותו הראשונה של האמן בוותיקן. היצירות משקפות את נושא ״ההתחלה החדשה״ על ידי ציון תחילתו של הרנסנס. החדר קיבל את שמו מה- segnatura graduale te lustitiae שהיה פעם בית המשפט העליון של הכס הקדוש ובראשו עמד האפיפיור. למרות שעד היום חדר זה מקבל בברכה מאות מבקרים, הוא שימש במקור כמשרדו הפרטי והספרייה של האפיפיור יוליוס השני.
    בתקרת החדר, ישנם ארבעה מדליונים ובהן דמויות אלגוריות המציינות את ארבעת ענפי הלמידה האנושית: פילוסופיה, תיאולוגיה, שירה וצדק (חקר האלוהות(. הקומפוזיציה הראשונה שעשה רפאל בין השנים 1509 ו-1510 הייתה מחלוקת סקרמנט הקדוש, השם המסורתי ל"הערצת הסקרמנט". בציור יצר רפאל דימוי של הכנסייה, המוצגת כהתפרשות השמים והארץ כאחד.
    את הקומפוזיציה השניה, השלים בין 1509 ל-1511.היא מייצגת את הפרנסוס, מקום מגוריהם של האל אפולו והמוזות. בפרסקו אפולו והמוזות מוקפים במשוררים מהעת העתיקה.
    בחדר נמצאת גם אחת מיצירות האומנות המפורסמות והאייקוניות בעולם- אסכולת אתונה. הציור מציג את כל גדולי הפילוסופים והספרות מתקופת יוון העתיקה כפי שנתפשו בתקופת הרנסנס והוא משקף את תפישתו של רפאל וכן את רוח התקופה כולה אשר שאבה את רוב השראתה מהתקופה הקלאסית.
  • חדר הליודורוס
    לאחר שסיים את עבודתו על חדר הסיגנטורה, רפאל החל מיד לצייר את חדר הליודורוס (בין השנים 1511-1512). מן הקירות והתקרה ניבטים רגעים היסטוריים שונים מתקופת התנ״ך ועד לימי הביניים, בהם התערבה ההשגחה האלוהית כדי להגן על הכנסייה. היצירה מחלוקת לשלוש קטגוריות: זמן- שעה שחל משבר האמונה, אדם- האל מגן על נציגו עלי האדמות- האפיפיור (בתמונת שחרורו של פטרוס מן הכלא), מקום- רומא והותיקן. ביציאה מתואר המפגש בין האפיפיור ליאו הגדול לאטילה ההוני. בתקרת החדר ישנן ארבע יצירות מן התנ״ך שאותן צייר רפאל, כל יצירה מהווה כמעין פירוש של התמונות שנמצאות על קירות החדר: התמונה שבה אלוהים קורא לנח ומצווה עליו לבנות תיבה נמצאת מעל תמונת המפגש בין ליאו הגדול ואטילה (התיבה מסמלת את הכנסייה),עקידת יצחק שנמצאת מעל תמונת המיסה בבולצנו (העקידה והמיסה שתיהן עוסקות בקורבן),משה לפני הסנה הבוער מעל תמונת הגירוש הליודורוס מבית המקדש ( את סיפור יציאת מצריים וקרבן הפסח, מחליף קרבנו של ישוע ובמקום בית המקדש ישנו מקדש אלוהי) שתי התמונות הללו הן המורשת שהכנסייה אימצה. האפיפיור יוליוס לא הספיק לראות את השלמת החדרים הללו ולכן רפאל כיבד את מותו על ידי שכלול הציורים. ב״שחרור פטרוס הקדוש״, פניו של פטרוס הקדוש הם למעשה פניו של האפיפיור יוליוס. אך את יתר הקישוטים והעיטורים שנמצאים בחדר, מייחסים ללוקה סיניורלי, ברמנטינו, לורנצו לוטו וצ׳ורה דה ססטו.
  • חדר האש בבורגו
    חדר האש לוקח את שמו מהפרסקו המפורסם ביותר שבתוכו: ״האש בבורגו״. הסיפור מספר על האפיפיור ליאו הרביעי שכיבה אש ענקית על ידי יצירת סימן הצלב. התמונה הדרמטית מראה אנשים מנסים בטירוף לכבות את האש ולחלץ את האנשים הלכודים בתוכה. האפיפיור ליאו עומד בשלווה על המרפסת ומתחתיו אנשים שמתפללים אליו, מפגינים מסירות ואמון במנהיגם הדתי. למרות שהיה זה רפאל שצייר את העיצובים הראשונים לחדר הזה, סביר להניח שתלמידו, ג׳וליו רומנו צייר את התמונות לאחר מותו של רפאל. ציורי הקיר האחרים בחדר מדהימים ביופיים וכוללים את ״הכתרת קרל הגדול״, ״ הצדקת ליאו השני״ ו״קרב אוסטיה״. חדרי רפאל הם ללא ספק חלק מהאטרקציות המשמעותיות ביותר של מוזיאון הוותיקן, ציורי הקיר המרהיבים, ההיסטוריה, הפאר והמשמעויות מאחורי כל דבר ודבר מוסיפים היבט נוסף לחוויה אולטימטיבית.

אנחנו בסיורומא מוציאים סיורים מודרכים בעברית למוזיאון הוותיקן והקפלה הסיסטינית, אם ברצונכם לבקר במוזיאון ולשמוע את הסיפורים הכי מעניינים שיש על אחד מהמוזיאונים המרשימים בעולם, היכנסו ללינק והירשמו לסיור שלנו!

דרכי הגעה: ניתן להגיע לוותיקן באמצעות מטרו A ולרדת בתחנת Cipro או בעזרת קווי האוטובוס81,49,32,18,32,98 שעות הפעילות של המוזיאון: בחודשי מאי-ספטמבר בין השעות 10:00-18:00 ובחודשי אוקטובר-אפריל בין השעות 9:00-17:00. כרטיסים ניתן לרכוש באתר: www.museivaticani.va/content/museivaticani/en.html

סיורומא